top of page

Qigongi ja Shindo juhendaja Jaana soovitused, kuidas sügistempos ellu jääda

Suvi on Hiina meditsiini tarkuste järgi seotud tule elemendiga. Meid kannab päikese kuumus, suhtlemine, suvesündmused, seiklused ja elurõõm. Laeme korralikult oma patareid täis, et minna vastu sügisele ja talvele, kus välist päikesesära on vähem ja tuleb rohkem toetuda oma sisemistele jõuvarudele. Kalendri järgi kestab suvi veel lausa kuu aega, kuid loodus ning pungil tegevusplaanid sosistavad juba sügise saabumisest.


Jaana Ojakäär-Kitsing - Qigong ja Shindo Viimsis, Elujõusaalis
Jaana Ojakäär-Kitsing. Fotograaf: Triin Maasik

Mis tundeid sügishooaja algus sinus esile toob? Kas sügisel saabuvad väljakutsed tunduvad jõukohased ja inspireerivad või kõrguvad sul silmade ees kõrged kohustuste mäed? Kas vajadus sukelduda suvisest kaootilisest rutiinsemasse ajaplaani tundub kutsuv või hirmutav?

Kui sa oled suvel mõnusalt puhata saanud ja naudid oma töid ja tegemisi, siis ilmselt kerkivad üles pigem positiivsed tunded. Kui su „energiapatareid“ pole veel taastunud, siis võib kasvav tegutsemishoog aga veidi ehmatav olla. Pole õiget ega valet, praegu on nagu on, küll aga saame võtta enda jaoks veidi aega, et uurida, kuidas ennast ja oma pere uude rütmi liikumisel toetada.


Aeglustades tempot

Mind paelub viimasel ajal küsimus, kuidas luua ellu rohkem lihtsust ja aeglast rütmi? Innustav tundub üle maailma populaarsust koguv aeglustav liikumine (slow movement).

Aeglustav liikumine kummutab uskumuse, et kiirem on alati parem – oluline on leida igaks tegevuseks õige tempo. Oluline on teha kõike nii hästi kui võimalik, mitte nii kiiresti kui võimalik, rõhutada kvantiteedi asemel kvaliteeti. Ning samas kuulata ka enda keha, oma rütmi, omi vajadusi. Aegluse liikumine rõhutab ka inimsuhete tähtsust.


Meile on oluline tunnustus, hoolimine, armastus, lähedus ja hoolitsemine. Seda kogeme vaid siis, kui võtame üksteise jaoks aega, et tunda huvi, kuulata, jagada. Näiteks aeglase lastekasvatamise suund (slow parenting) julgustab lapsevanemaid oma lastele vähem tegevusi planeerima, et lasta neil omas tempos maailma avastada ja täiel määral lapsepõlve nautida. Nagu rõhutab ajuteadlane Jaan Aru, siis igavus on üheks oluliseks loovuse allikaks. Samas paadis on ka Fred Jüssi, propageerides viljakat mittemidagitegemist ehk molutamist, mis on oluline tõeliseks süvenemiseks.


Mõeldes enda ja oma pere graafikule, siis kus oleks võimalik tempot aeglustada, rohkem kohal olla ja lähedastega päriselt suhelda, silmast silma, südamest südamesse? Võib-olla oleks tore ühine päevakogemuste jagamisring õhtusöögilauas, regulaarsed perekondlikud jalutuskäigud või matkad looduses, koos sportimine, lauamänguõhtu, koos kokkamine, vahvates töötubades osalemine vms.


Sammud lihtsuse poole

Brooke Mcalary toob oma raamatus „Destination simple. Everyday rituals for a simple life“ välja mõned väärt soovitused elu lihtsustamiseks ja meele rahustamiseks.

1. Vähenda multitaskingut ehk rööprähklemist ning too oma ellu rohkem single-taskingut ehk tee ühte asja korraga. See on nagu vastumürk suurele kiirustamisele ja tormlemisele. Proovi alustuseks valida oma päevas üks tegevus, milles oled 100% oma tähelepanuga kohal, märgates kõiki aistinguid ja liigutusi. Olgu selleks kasvõi hommikune hambapesu, jalutuskäik, söömine vms.

2. Elektroonikavaba aeg. Loo päevas ajahetk, kus ühendad end lahti kõikidest nutiseadmetest ja ekraanidest. Keera elektroonilised infokraanid vähemalt pooleks tunniks kinni ja anna oma ajule puhkust – võta aeg iseendale ja perele.

3. Vabane ajuprügist. Võta iga päev vähemalt 5–10 minutit, et kirjutada endast välja oma mõtted ja üleliigne informatsioon. Võid märkida üles end vaevavad mured, võimalikud lahendused, sündmused, naljakad elamused, toredad kokkusattumused jne.

4. Lühenda tegemist vajavate asjade nimekirja ehk oma to do listi ja kirjuta üles ainult kolm kõige tähtsamat prioriteeti, mille suudad kindlasti sel päeval ära teha.

5. Keskendu tänulikkusele. Olenemata väljakutsetest ja võimalikest probleemidest on su elus alati rohkelt seda, mille eest tänulik olla. Võta iga päev paar minutit, et mõelda vähemalt 3–5 asja, hetke, kogemust, mille eest tänulik oled. Nii treenid oma aju positiivsemaks, sest pahatihti kaldume automaatselt muidu pigem negatiivset märkama ja murekoormat kasvatama.


Jaana Ojakäär-Kitsing - Qigong ja Shindo Viimsis, Elujõusaalis
Jaana Ojakäär-Kitsing. Fotograaf: Triin Maasik

Energiavarude juhtimine

Kaardista ennast jõustavad tegevused, laadivad hobid, inspireerivad inimesed ning end toetav rütm. Kasvata kõike seda jõustavat oma päevaplaanis ning vähenda seda, mis sind kurnab ja väsitab, või muuda hoopis suhtumist neisse tegevustesse! Sinu mõttega antud tähendus määrab selle, kuidas mingi tegevus/asjaolu sind end tundma paneb.


Lisaks võiks olla tore uus harjumus oma nädalat planeerides panna kõigepealt kirja paar kohtingut iseendaga – planeerida enne kohustusi aeg enda laadimiseks. Olgu selleks mõne näituse külastamine, jalutuskäik rabas, trennipaus, meditatsioonihetk, tunnike hea raamatuga, kohvikuskäik vms. Sel viisil hoolitsed sa, et suvel täis laetud patareid kestaksid vapralt uue kevade päikesekiirteni välja.


Qigong ja Shindo Viimsis

Mina olen leidnud enda jaoks mõnusalt laadivateks tegevusteks Hiina tervisevõimlemise qigongi harjutused ning shindo venitused. Need praktikad aitavad kehal mõnusalt stressist vabaneda ning tunda end energilisemalt ja tervemalt. Kui mõnus rahulik treening ja venitusharjutused pingetest vabastamiseks võiksid olla üheks sind inspireerivaks kohtinguks iseendaga, siis ootan sind 9. septembrist laupäeviti kell 11 Viimsi Elujõusaalis (www.qiflow.ee). Kõiki lapsi ootan lastejoogasse laupäeviti kell 13 – jooga-mõmmi loovasse lastejoogasse (www.loovlaps.ee). Elujõusaali kõigi mõnusate treeningutega saad tutvuma tulla 10. septembril hooaja avapeol (www.elujousaal.ee).


Inspireerivat ja jõustavat sügise loomist! Ole hoitud!


Jaana Ojakäär-Kitsing qigongi, shindo venitustundide ja lastejooga juhendaja, loovuskoolitaja, raamatute autor


(Artikkel ilmunud 2023. aasta augusti Viimsi Teatajas)

8 views0 comments
bottom of page